Een goede website maken, is één ding. Een website goed beheren, dat is een tweede. Zowel technisch beheer als contentbeheer is van cruciaal belang voor het succes van je website – en daarmee je onderneming. In deze blog vertelt Robin Bassie, eigenaar van Galileo Academy, hoe het zit en waar je op moet letten.
Technisch beheer: veiligheid en prestaties
Bij technisch beheer draait alles om het up-to-date houden van je website. Dit gaat bijvoorbeeld over het regelmatig bijwerken van je WordPress-versie, plug-ins en thema’s. Waarom is dit zo belangrijk? WordPress is het meest gebruikte contentmanagementsysteem (CMS) ter wereld, wat het direct ook een aantrekkelijk doelwit maakt voor mensen met kwade bedoelingen. Door misbruik te maken van verouderde plug-ins – simpelgezegd: stukjes functionaliteit, gemaakt door derden –, kunnen kwaadwillenden proberen je website te hacken. Dat demonstreert al hoe belangrijk het is je plug-ins regelmatig te updaten. Goede plug-inmakers brengen patches en updates uit zodra ze op de hoogte zijn van kwetsbaarheden. Ga je daar niet actief mee aan de slag, loop je het risico gehackt te worden. Een ander belangrijk aspect van technisch beheer is het maken van regelmatige back-ups. Wordt je website toch een keer gehackt – en geloof me, dat kan de beste overkomen – dan is zo’n back-up van onschatbare waarde. Door een schone back-up terug te zetten en vervolgens razendsnel alsnog de betreffende plug-ins bij te werken, ben je snel weer online. Het is ook belangrijk om te beseffen dat zoekmachines zoals Google kijken naar hoe je website technisch is opgebouwd. Als er regelmatig problemen optreden – zoals het niet updaten van je website dus – heeft dit een negatieve invloed op je SEO-resultaten. Dit kan erin resulteren dat je zakt in de zoekresultaten.
Contentbeheer: relevantie en SEO
Naast technisch beheer is ook contentbeheer van groot belang. Dat gaat over het beheren van de inhoud van je website, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Waarom is dit belangrijk? Allereerst wil je natuurlijk relevant zijn voor je – potentiële – klanten of andere websitebezoekers. Hoe serieus neem jij een organisatie die een nieuwsitem uit 2017 bovenaan z’n nieuwspagina heeft prijken? Niet alleen mensen, maar ook zoekmachines zoals Google hechten waarde aan recente en relevante inhoud. Regelmatig je content aanvullen en updaten helpt je om hoog te – blijven – eindigen in de zoekresultaten. Bovendien biedt een goed contentbeheer je de mogelijkheid om je zoekwoorden aan je teksten en afbeeldingen te koppelen, waardoor je nog beter gevonden kunt worden.
Hosting: ruimte en betrouwbaarheid
Als je het hebt over websites en beheer, valt al snel de term hosting. Hosting is niets anders dan ruimte op een server waarop alle bestanden van je website worden geplaatst. Een hostingpartij zorgt dat die data zoals teksten, foto’s en andere bestanden succesvol worden overgebracht naar de browsers van de bezoekers. Daarbij zijn zaken als bandbreedte, snelheid en geheugenruimte belangrijk. Er zijn talloze grote hostingpartijen op de markt, denk aan Strato en Yourhosting, maar of die altijd de beste service leveren, dat valt te bezien. Veel klanten komen juist naar ons toe omdat ze op zoek zijn naar persoonlijke ondersteuning. Als je een probleem hebt, en je komt met geen mogelijkheid voorbij de chatbot, dat is natuurlijk enorm frustrerend. Bij Galileo Academy staan we altijd klaar om je persoonlijk te helpen en je vragen te beantwoorden.
Meer weten?
Zoek je een betrouwbare partij voor het beheer van jouw website en ben je benieuwd wat Galileo Academy voor je kan betekenen? Neem contact met Robin op, hij vertelt je graag meer. Ben je zelf een webdesigner en kom je handen te kort? Dan leren we je ook graag kennen!
Wel interesse, maar nog geen concreet digitaliseringsvraagstuk? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van alle ontwikkelingen bij Galileo Academy.