Je hebt een geweldige website, maar niemand lijkt hem te kunnen vinden. Dit kan frustrerend zijn, vooral als je hem hebt gemaakt om leads te genereren, te verkopen of om kennis te delen. In deze blog kijken we naar mogelijke redenen waarom je website niet gevonden wordt en hoe je dit kunt oplossen.
Hoe belangrijk is je vindbaarheid?
Voor je verder leest, is het belangrijk om je af te vragen hoe belangrijk het voor je is dat je bedrijf online gevonden wordt. Als je website niet meer is dan een visitekaartje, is het misschien helemaal niet nodig om veel tijd, geld en energie te steken in vindbaarheid. Als geïnteresseerden weten hoe ze je website kunnen vinden door simpelweg je URL of bedrijfsnaam in te typen, kan dit voldoende zijn. Maar als je website bedoeld is om leads te genereren, te verkopen of om kennis te delen, dan is het uiteraard wel belangrijk om gevonden te worden.
Technische aspecten
Als je website niet goed gevonden wordt, zijn er verschillende technische aspecten waar je naar moet kijken. Allereerst moet je Google de tijd geven om je website te indexeren. Dit kan best even duren als je net een nieuwe website hebt. Er zijn wel manieren om dit te versnellen, bijvoorbeeld door je website aan te melden bij Google. Als je website na een tijdje nog steeds niet geïndexeerd wordt, ligt de oorzaak misschien bij een instelling in je contentmanagementsysteem. Andere factoren die een rol kunnen spelen, zijn een slechte performance van je website, slechte hiërarchie in je website, dode links en verouderde software. Het is belangrijk om deze technische aspecten op orde te hebben voordat je verder gaat met SEO.
SEO-optimalisatie
Als je zeker weet dat de technische aspecten op orde zijn, is het zinvol je te richten op SEO-optimalisatie. Je moet nadenken over op welke zoektermen je gevonden wilt worden en welke zoektermen mensen gebruiken om je producten of diensten te zoeken. Hierbij kun je denken aan short- en longtailzoektermen. Het is belangrijk dat deze zoektermen terugkomen in je content, maar nog belangrijker is de waarde van je content. Je moet interessante en relevante informatie bieden aan je websitebezoekers. Google hecht veel waarde aan het bouncepercentage. Als bezoekers je website direct weer verlaten, kan dit een indicatie zijn dat je content niet interessant genoeg is.
Autoriteit
Tot slot is autoriteit een belangrijke factor. Als veel websites naar jouw website linken (dit noemen we backlinks), is dit voor Google een indicatie dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Het is dus zaak te werken aan het vergroten van je autoriteit, zodat andere websites naar jouw website linken.
Meer weten?
Als je ervoor wilt zorgen dat je website goed gevonden wordt, is het belangrijk om de technische aspecten op orde te hebben, te werken aan SEO-optimalisatie en je autoriteit te vergroten. Maar onthoud: je concurrenten zitten ook niet stil. Blijf dus werken aan je website en zorg ervoor dat je voortdurend interessante en relevante content blijft bieden. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website en ben je benieuwd wat Galileo Academy voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met Robin op, hij vertelt je graag meer. Ben je zelf een webdesigner en kom je handen te kort? Dan leren we je ook graag kennen!
Wel interesse, maar nog geen concreet digitaliseringsvraagstuk? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van alle ontwikkelingen bij Galileo Academy.