Veel organisaties die een aanbesteding van een overheidsinstantie of nutsbedrijf hebben gewonnen, weten niet hoe te voldoen aan de verplichting om een percentage van het projectbudget te besteden aan Social Return on Investment (SROI). Maar wat is SROI eigenlijk en hoe geef je hier invulling aan? In dit artikel geeft Robin Bassie, eigenaar van Galileo Academy, je een aantal tips en tricks om aan je SROI-verplichting te voldoen en tegelijkertijd bij te dragen aan maatschappelijke impact.
Wat is SROI en hoe geef je hier invulling aan?
Social Return on Investment – SROI – is een raamwerk voor het meten en waarderen van de sociale, milieutechnische en economische uitkomsten van een bepaald project of initiatief. Het helpt bedrijven en instellingen om opbouwend en duurzaam bij te dragen aan werkgelegenheid, de maatschappij en duurzaamheid. Wanneer een organisatie meedoet aan een aanbesteding van bijvoorbeeld een overheidsinstantie of nutsbedrijf, wordt van deze organisatie verwacht dat zij één tot vijf procent van de aanbesteding investeert in social ROI. Dat kan op een aantal manieren.
1. Zelf iemand met een arbeidsbeperking inhuren
Zo kun je bijvoorbeeld iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen, wat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Dit is één van de manieren om aan social ROI te voldoen.
2. Arbeidsontwikkeling
Een andere manier om bij te dragen aan social ROI is door middel van arbeidsontwikkeling, bijvoorbeeld door het bieden van omscholing, herscholing of bijscholing. Ook het inkopen van een leerwerktraject bij een leverancier met een PSO 30+-certificaat, zoals Galileo Academy, volstaat.
3. Maatschappelijke activiteiten ontplooien
Daarnaast kun je als organisatie ook maatschappelijke activiteiten ontplooien, bijvoorbeeld door het geven van een gastcollege op een school. Zo kun je ook aan je social ROI-verplichting voldoen.
4. Inkopen bij een sociale onderneming
Tenslotte is het mogelijk om bij te dragen aan social ROI door inkopen te doen bij erkende sociale ondernemingen, zoals Galileo Academy.
SROI vaak ver-van-mijn-bed-show
Een probleem dat zich voordoet is dat organisaties die een aanbesteding winnen vaak geen flauw idee hebben hoe te voldoen aan de verplichting om een percentage van het projectbudget te besteden aan social ROI. Dit komt onder meer doordat er veel verschillende regels zijn, die ook nog eens anders zijn per aanbestedende dienst. Bedrijven zijn ook niet ingesteld op deze verplichting. Zo is een sleepbedrijf bezig met het leggen van wielklemmen, en niet met arbeidstoeleiding, opleiding of MVO. SROI is vaak een ver-van-mijn-bed-show waar de organisatie niet op is ingesteld. Ze hebben geen idee hoe ze dit moeten aanvliegen en hebben geen contacten met het maatschappelijke veld of kennis van maatschappelijk ondernemen. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om de verplichting af te kopen met een boete van tien procent. Het gevolg is daardoor wel dat er voor miljoenen aan social ROI niet wordt ingevuld. Zonde! Wil jij wel invulling geven aan je SROI, dan volgen hier een aantal tips.
1. WerkgeversServicepunt Rijnmond
In de regio Rijnmond is WerkgeversServicepunt Rijnmond (WSP) het vaste aanspreekpunt voor organisaties die ondersteuning nodig hebben om duurzaam sociaal te ondernemen. Op hun website vind je ook alle regels én een lijst van erkende sociale ondernemers.
2. Ga in zee met een sociale onderneming
Sociale ondernemingen met een PSO 30+-certificaat hebben de hoogst haalbare certificering op het gebied van sociaal ondernemen. Het laat zien dat een organisatie aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoet. Galileo Academy is zo’n sociale onderneming. Heb je een app of een website nodig of zoek je hulp bij het omscholen van een medewerker, dan ben je bij ons aan het goede adres.
3. Zoek een platform
Er ontstaan verschillende platforms waar vraag en aanbod op het gebied van social ROI bij elkaar komen, zodat bedrijven makkelijker hun verplichting kunnen invullen en de sociale impact vergroot wordt. In de regio Rotterdam bijvoorbeeld hebben we 010 Kwadraat, een gespecialiseerd zakelijk consortium van impact ondernemers waar Galileo Academy onderdeel van uitmaakt.
Samen kom je verder
Dat je samen verder komt, hebben wij onlangs weer aan den lijve ondervonden. Wij hielpen Barendregt, een takel- en bergingsbedrijf uit Rhoon met het ontwikkelen van een nieuwe website nadat zij een aanbesteding hadden gewonnen van de gemeente Den Haag voor het leggen van wielklemmen. Na een paar weken vroeg ik eens naar de SROI-verplichting van dit bedrijf. Het bleek om een ton per jaar te gaan. Dat bedrag kun je nooit invullen met alleen het ontwikkelen van een website, was het maar zo’n feest. Wij hebben hen daarom in contact gebracht met een andere sociale onderneming, Eudomania, uit ons 010 Kwadraat netwerk die gespecialiseerd is in arbeidstoeleiding. Nu werken wij samen om de social ROI verplichting van dit bedrijf in te vullen.
Meer weten?
Heb je een website of webshop nodig en ben je benieuwd wat Galileo Academy voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met Robin op, hij vertelt je graag meer. Ben je zelf een webdesigner en kom je handen te kort? Dan leren we je ook graag kennen!
Wel interesse, maar nog geen concreet digitaliseringsvraagstuk? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van alle ontwikkelingen bij Galileo Academy.