Prestatieladder Sociaal Ondernemen. Waarom? Daarom!

PSO certificering

Galileo Academy ontstond vijf jaar geleden vanuit een bedrijfseconomische noodzaak. Inmiddels is het een bedrijf met een prachtige missie. Begin januari 2020 haalden wij het certificaat voor de hoogste trede van de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO). In deze blog vertelt eigenaar Robin Bassie waarom dat zo belangrijk is.

Prestatieladder Socialer Ondernemen, wat is het?

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO. Het maakt inzichtelijk of en in welke mate een organisatie sociaal onderneemt, en dan met name als het gaat om de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. Galileo Academy heeft een PSO 30+-certificaat, de hoogst haalbare certificering op het gebied van sociaal ondernemen. Het laat zien dat een organisatie aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoet.

Pluspunten van PSO 30+-gecertificeerde leverancier

Voor potentiële klanten kan het om verschillende redenen een pluspunt zijn om in zee te gaan met een leverancier die PSO 30+-gecertificeerd is. Zo weet je dat je samenwerkt met een organisatie die zich inzet voor sociale inclusie en gelijke kansen op werk. Dat kan op een positieve manier bijdragen aan je eigen imago. Daarnaast is het voor veel organisaties een manier om te voldoen aan social return-eisen in aanbestedingen. Vooral gemeenten nemen steeds vaker social return-eisen op in hun contractvoorwaarden. Zo moet bijvoorbeeld een aannemer die in Capelle aan den IJssel meedoet aan een aanbesteding, een bepaald percentage van de aanbesteding investeren in social ROI. Natuurlijk kun je zelf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen en opleiden, maar je kunt het ook gunnen aan een leverancier met een PSO 30+-certificaat.

Corebusiness: duwtje in de rug geven

Als ik het zo opschrijf, lijkt het allemaal heel rationeel. Zo is Galileo Academy natuurlijk ook begonnen: een goede vriend van mij had een ICT-bedrijf, maar kon geen goede ICT’ers vinden. Inmiddels is het bedrijf veel meer dan die bedrijfseconomische noodzaak alleen. Als mensen vragen wat onze corebusiness is, zeg ik niet: het bouwen van websites. De corebusiness van Galileo Academy is het geven van een duwtje in de rug aan mensen die dat nodig hebben. Het middel waarmee we dat doen is het bouwen van websites. Daar worden we voor betaald en zo kunnen we nog meer mensen dat broodnodige duwtje in de rug geven. Dat is heel waardevol. Ik heb jaren als projectmanager gewerkt, in loondienst en als zelfstandige. Daarmee heb ik prima geld verdiend. Ik verdien nu minder, maar het voelt vele malen beter.

Meer weten?

Heb je een website of webshop nodig en ben je benieuwd wat Galileo Academy voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met Robin op, hij vertelt je graag meer. Ben je zelf een webdesigner en kom je handen te kort? Dan leren we je ook graag kennen!

Wel interesse, maar nog geen concreet digitaliseringsvraagstuk? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van alle ontwikkelingen bij Galileo Academy.